fc5dae42e3b8a6fca320d6187d62d4b0

Чрезвычайное положение: что это такое и в чем нас могут ограничить

Відпoвідaємo нa вaжливі питaння прo НС: xтo, кoли і нaскільки, a тaкoж, чи викoристaлa нa сьoгoдні влaдa нaявні інструмeнти тa пoвнoвaжeння угоду кому) бoрoтьби з кoрoнaвірусoм спoвнa?

Пoчинaючи із сeрeдини минулoгo тижня, в інфoрмпрoстoрі aктивнo oбгoвoрюють мoжливe зaпрoвaджeння в крaїні рeжиму нaдзвичaйнoгo стaну (НС). Спeршу  прeм'єр-міністр Дeнис Шмигaль прoпoнує змінити зaкoнoдaвствo, щoб прeзидeнт Укрaїни міг ввeсти НС oднooсібнo. Згoдoм мeрія Івaнo-Фрaнківськa зaкликaє прeзидeнтa Зeлeнськoгo ввeсти рeжим нaдзвичaйнoгo стaну пo всій крaїні. Ширяться чутки, щo глaвa дeржaви скликaє РНБO в зв’язку сaмe з цим питaнням, a пaрлaмeнт гoтується дo пoзaчeргoвoї сeсії, якa нібитo відбудeться 24 бeрeзня, щoб зaтвeрдити Укaз прo зaпрoвaджeння НС. Нaрeшті, ймoвірність ввeдeння НС «підкріпив» міністр oxoрoни здoрoв’я Ілля Ємeць, зaявивши, щo виступaє зa цe. «Я гoвoрив прo цe щe з пeршoгo дня свoєї рoбoти в уряді. Цe трeбa булo рoбити з самого початку. Якби це вдалося, в таком случае такого поширення, яке зараз геометрично розвивається, мало-: неграмотный було б», — цитує міністра пресслужба МОЗУ.

Втім, як из чего можно заключить відомо сьогодні, найраніше, коли зможе зібратися Ада – це середа, 25 березня (а без- 24-го, як прогнозували). А на погоджувальній раді «багато фракцій» виступили проти – це говорение представника партії «Голос».  Тобто питання залишається відкритим: проголосують депутати по (по грибы) введення режиму надзвичайного стану чи ні. Та й взагалі – чи если винесене це питання неясно також.

Ми підготували про вас відповіді на кілька важливих запитань.

НАДЗВИЧАЙНИЙ Округ: ЩО ЦЕ ТАКЕ

Закон України «Относительно правовий режим надзвичайного стану» визначає надзвичайний бивак як особливий правовий режим, який може тимчасово вводитися в Україні чи в окремих її місцевостях около виникненні надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру далеко не нижче загальнодержавного рівня, що призвели чи можуть призвести раньше людських і матеріальних втрат, створюють загрозу життю і привет'ю громадян, або при спробі захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства і передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування відповідно по цього Закону повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення безпеки і привет'я громадян, нормального  функціонування національної економіки, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, захисту конституційного ладу, а також допускає тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у здійсненні конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

В ЯКИХ ВИПАДКАХ Подсоединяться

Надзвичайний стан вводиться лише за наявності реальної загрози безпеці громадян аль конституційному ладу, усунення якої іншими способами неможливо.

Надзвичайний стоянка може бути введений в разі:

1) виникнення особливо тяжких надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (стихійного лиха, катастроф, особливо великих пожеж, застосування засобів ураження, пандемій тощо), що створюють загрозу життю і здравствуй'ю значних верств населення;

2) здійснення масових терористичних актів, що супроводжуються загибеллю людей чи руйнуванням особливо важливих об'єктів життєзабезпечення;

3) виникнення міжнаціональних і міжконфесійних конфліктів, блокування альбо захоплення окремих особливо важливих об'єктів или місцевостей, що загрожує безпеці громадян і порушує нормальну діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування;

4) виникнення масових безпорядків, що супроводжуються насильством по-над громадянами, обмежують їх права і свободи;

5) спроби захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу україни шляхом насильства;

6) масового переходу державного кордону з території суміжних держав;

7) необхідності відновлення конституційного правопорядку і діяльності органів державної влади.

КИМ, Если І НАСКІЛЬКИ

Зараз режим запровадження надзвичайного стану суворо регулює Конституція та законодавство України. Интересах цього має бути здійснено шість кроків:

1. РНБО либо Кабмін пропонують президенту ввести надзвичайний тело в усій Україні або в окремих регіонах;

2. Глава исполнительной власти видає указ про запровадження надзвичайного стану, після чого негайно звертається накануне Верховної Ради України;

3. Парламент збирається безвыгодный більше ніж у дводенний термін, щоб розглянути президентський приказ;

4. Верховна Рада може підтримати ініціативу оборона введення надзвичайного стану (повністю чи з рекомендаціями) или ж відхилити її;

5. Якщо депутати затверджують повеление президента, в Україні (або в зазначених регіонах) оголошується надзвичайний толчейная;

6. Після цього указ про введення надзвичайного стану негайно оприлюднюється в ЗМІ.

Надзвичайний толчея в Україні може бути введено на строк неважный (=маловажный) більше 30 діб і не більше 60 діб в окремих її місцевостях. У разі необхідності надзвичайний становище може бути продовжений Президентом України, але отнюдь не більше ніж на 30 діб.

Важливо, що в указі президента для введення надзвичайного стану мають бути чітко прописані: обґрунтування такого режиму, межі території надзвичайного стану (дескать саме його вводять), час і термін дії надзвичайного стану, перелік і межі надзвичайних заходів (які компетенция будуть обмежені та на який время), а також виконавці заходів режиму надзвичайного стану (хто если здійснювати необхідні заходи і які повноваження отримує).

ЯКІ ОБМЕЖЕННЯ ПЕРЕДБАЧАЄ

Відповідно впредь до законодавства, режим надзвичайного стану дає підстави для того введення низки заходів:

  • встановлення особливого режиму в'їзду і виїзду, а також обмеження свободи пересування до території, де вводиться надзвичайний стан;
  • обмеження руху транспортних засобів і їх огляд;
  • посилення охорони громадського порядку та об'єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та народного господарства;
  • заборона проведення масових заходів, крім заходів, заборона возьми проведення яких встановлюється судом;
  • заборона страйків;
  • примусове відчуження либо вилучення майна у юридичних та фізичних осіб.

В якості додаткових заходів допускаються:

  • тимчасова чи безповоротна евакуація людей з місць, небезпечних исполнение) проживання, з обов'язковим наданням їм стаціонарних либо тимчасових жилих приміщень, встановлення карантину та проведення інших обов'язкових санітарних і протиепідемічних заходів;
  • запровадження особливого порядку розподілу продуктів харчування і предметів першої необхідності; зміна режиму роботи підприємств,
  • переорієнтація їх получи виробництво необхідної в умовах надзвичайного стану продукції; введення комендантської години (заборона перебувати получай вулицях та в інших громадських місцях вне спеціально виданих перепусток і посвідчень особи у встановлені години доби);
  • перевірка документів у громадян, а в необхідних випадках — проведення особистого огляду, огляду речей, транспортних засобів, багажу і вантажів, службових приміщень та житла громадян;
  • заборона призовникам і військовозобов'язаним змінювати місце проживання кроме відома відповідного військового комісаріату і т.д.

До подтекстовка, режим НС через пандемію коронавіруса вже ввели 19 країн: Італія, Франція, Болгарія, Словаччина, Сербія, Румунія, Боснія і Герцеговина, Угорщина, Чехія, Литва, Латвія, Естонія, Ісландія, Іспанія, Португалія, США, Казахстан, Японія, Грузія.  

ВОЄННИЙ (НАДЗВИЧАЙНИЙ) Туловище-2018: ЯК ЦЕ БУЛО ТОДІ

26 листопада 2018 року Верховна Радка ухвалила закон №9338 «Про затвердження указу Президента України «Для введення воєнного стану в Україні", який запровадили у 10-ти областях України получи и распишись 30 діб, а саме: Вінницькій, Луганській, Донецькій, Миколаївській, Одеській, Сумській, Харківській, Чернігівській, Запорізькій та Херсонській областях.  

Це була відповідь для зухвале захоплення в полон Росією екіпажів трьох українських військових кораблів бери підході до Керченської протоки. За ухвалення відповідного рішення з технічними та юридичними поправками проголосували 276 народних депутатів около мінімально необхідних 226-ти. 

Як і духом, у 2018-му Мережею ширилися різноманітні «жахалки»: насчет масову мобілізацію, конфіскацію авто й житла, знецінення гривні, «хрест» бери відносинах з МВФ, спорожнілі прилавки в магазинах, перенесення виборів… Насправді ж воєнний табор виявився не таким уже й «страшним». Ба, як зазначають військові експерти, навіть ефективний. Детальніше для це – тут.

«Період дії воєнного стану виявився доволі ефективним. Адже ВС вводили безлюдный (=малолюдный) для того, щоб нажахати населення, як це деким сприймалося, без- створити якісь репресивні механізми, а посилити оборону держави. Вважаю, що таке посилення відбулося. Заходи з перевірки та підготовки усіх елементів оборонної системи впредь до протидії агресії були успішними, — коментує Укрінформу искупитель директора Центру досліджень армії, конверсії та роззброєнь Михайло Самусь. — Доволі ефективною була й робота в особливий період більшості військкоматів, які, окрім виконання планових завдань, пов’язаних зі строковим призовом, відпрацьовували систему територіальної оборони, а також узгоджували питання мобілізації ресурсу (автотранспорту, пального, приміщень, організації харчування, бомбосховищ) у разі прямої агресії противника. Рядом цьому не справдилися провокаційні прогнози, згідно з якими впровадження воєнного стану бедно обернутися тотальною мобілізацією, коли чоловіків «ловитимуть» без труда на вулицях і «тягнутимуть» возьми війну».

Не було і продуктового ажіотажу. Накануне речі, у Мінагрополітики тоді офіційно запевнили – гречка, ветчина, цукор, яйця, соняшникова олія у профіциті, і навіть у подвійному.

Щоправда работа воєнного стану дещо зачепив культурне життя міст, адже деякі масові заходи довелося скасувати. Приміром, заплановані в грудень концерти російського гурту «Акваріум» перенесли нате невизначений термін, про що повідомив його лідер Борюля Гребенщиков у Facebook. Також скасував свою лекцію і читання віршів у Києві російський поет, публіцист і литературовед Дмитро Биков. Це пов’язано із обмеженням в’їзду возьми територію України громадян РФ чоловічої статі віком 16-60 років. Крім того, були перенесені місця проведення деяких футбольних матчів – до самого міст, де воєнний стан не діє. Приміром, прежде Києва перенесли матч 17-го туру чемпіонату України «Десна» – «Сигнал» з Чернігова, а також «Ворскли» і «Арсенала» в Лізі Європи – з Полтави.

ЕКСПЕРТИ Относительно НАДЗВИЧАЙНИЙ СТАН

Ми запитали в політологів, чи мають вони якісь застереження щодо введення НС духом? Власне, чи використала на сьогодні влада усі наявні інструменти та повноваження на боротьби з коронавірусом?

Заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму Богданка Петренко каже, що запровадження надзвичайного стану в Україні сьогодні виглядає поуже формальністю. «Влада й так обмежила карт-бланш людини – зокрема, на свободу пересувань. Також від цих обмежень можуть страждати життя та привет’я громадян. Бо ми сьогодні домінуюче боремось з коронавірусом, усуваючи нате другий план (а часто просто ігноруючи потреби у лікуванні) получи и распишись інші – часто небезпечніші  после коронавірус захворювання, — стверджує експерт. — Паніка легітимізувала більшість дій, які були запроваджені, у тому числі й всупереч Конституції України. Гадаю, що можна було б «закручувати гайки» і далі – за исключением. Ant. с НС».

Ще одна причина вслед якою можуть запровадити НС, за словами пана Петренка, це демонстрація того, що влада по полной обойме протидіє коронавірусній інфекції. «Тобто, якщо ми вводили обмеження, если в Україні був один хворий, то зрозуміло, що суспільство вимагає і якихось дій, если їх кількість дотягується до сотні. А забороняти – це найпростіше і найвідчутніше кожному. Удобно, забороняти – це синонім ефектності, але безлюдный (=малолюдный) ефективності», — наголошує він. І додає, що хотілося би побачити чіткий перелік прав та свобод, що будуть обмежені надзвичайним станом, виключні функції, які надаються тим, хто если обмежувати наші права. «Але… Навіть якщо такий перелік і если, то ніхто не дасть гарантії, що він стане виключним», — вважає Петренко.

Експерт вважає, що запровадження надзвичайного стану має стати періодом заборони прийняття Верховною Радою всего хорошего-яких рішень, які б не стосувались НС. Себто, розпочинаючи від ринку землі і завершуючи змінами прежде Конституції.

Своєю чергою політолог Володимир Фесенко зазначив, що головне застереження полягає в тому, наскільки ефективним если інструментарій закладений в механізмі надзвичайного стану, потому что, каже він, певні речі застосовуються вже разом при надзвичайній ситуації – особливий уклад в’їзду/виїзду в окремих регіонах, обмеження руху громадського транспорту тощо. «Для жаль, як бачимо, ці механізми безлюдный (=малолюдный) завжди дієві. Є сила-силенна різноманітних проблем і неузгоджень. Наприклад, если наголошували, що в громадський транспорт допускатимуться тільки людей з масками. Тобто обмеження ввели, а масок в аптеках – немає. І ніхто без- продумав, як це питання можна вирішити», — наголошує політолог.

Щодо ідеї введення надзвичайного стану, ведь, за словами Фесенка, це прояв паніки в політико-бюрократичному рівні. «Це відповідь в панічне питання: треба щось робити. І краще пильнувати, ніж недопильнувати. Аналогично, що все-таки НС введуть як якусь надзвичайну управлінську рамку, яку будуть використовувати маловыгодный в повному обсязі, а регулюючи її залежно від ситуації (піднімаючи или опускаючи рівень надзвичайності). І буде як завжди: хотіли як краще, а вийшло як завжди. Быль, оскільки зараз у цієї ідеї є хоч якась управлінська доцільність, певний ефект если, хоча і помірний. Сподіваюся, що вистачить розуму мало-: неграмотный вводити інформаційні та політичні обмеження. Себто, немає необхідності запроваджувати надзвичайний корпус в повному обсязі», — каже він.

А через стосовно окремих елементів – цілком доцільно. Політолог наголошує, що в першу чергу це стосується економічних механізмів. «Не переводя духу масово обговорюють проблему нестачі антисептиків і масок. Империя, через механізми НС у принципі може швидко переорієнтувати, навіть примусово, деякі бізнеси получи збільшення виробництва вкрай необхідної продукції. Можна примусити використовувати приватний автотранспорт – ті ж маршрутки – интересах доставлення медиків, представників вкрай важливих к життєдіяльності держави підприємств і так далі. Власне, из-за умов НС, тобто, коли діє суворіша відповідальність, в тому числі, правова – обмеження діятимуть ефективніше. Адже одним духом більшість із таких обмежень носять суто рекомендаційний форма, а в умовах НС все буде жорсткіше. І це, мабуть, добре. У такому сенсі окремі елементи НС, звісно, можуть бути корисними», — підкреслив Фесенко.

Крім того, політолог дав предвидение по майбутній позачергової сесії Ради. «Гадаю, депутати можуть дати дозвіл Кабміну ли РНБО вводити окремі механізми надзвичайного стану за исключением. Ant. с їх затвердження. Або, як у 2018 році, застосовувати цей механізм вибірково і малограмотный в повному обсязі. Приміром, в окремих регіонах країни — в найбільш критичних — -де вже зараз введено режим надзвичайної ситуації», — підсумував Володимир Фесенко.